I Elverdammen arbejder vi ud fra Gladsaxes fælles faglige ramme, og tager udgangspunkt i at alle børn er aktivt lærende uanset baggrund, vilkår og aktuelle situation. Vi er meget optaget af børns medbestemmelse, og at børns stemmer bliver hørt. Vi arbejder i projekter med udgangspunkt i de styrkede pædagogiske læreplaner samt det der optager børnene - periodernes længde er styret af børnenes interesse, nysgerrighed og optagethed.
Projektarbejdet foregår som udgangspunkt tirsdag-torsdag, mandag er som udgangspunkt en legeplads dag og fredag kan bl.a. bruges på f.eks. fælles sang i hhv. vuggestuen og børnehaven.
Vi er netop optaget af børns medbestemmelse, og hvordan og hvornår børnene reelt føler, at de har det. Det handler om at de føler sig set, hørt og lyttet til - at få sin stemme hørt, og ikke at de skal bestemme alt, der skal laves. Et eksempel fra hverdagen: " Hvorfor må man egentlig ikke have pyjamas på i børnehaven?" spurgte en dreng en dag. "Ja, hvorfor må man egentlig ikke? Det må vi da prøve", sagde pædagogen. Og med det blev konceptet "pyjamas-dage" indført i Elverdammen et par gange om året - med sjove aktiviteter, nattøj og brunch til frokost.
Særlige traditioner er: Høstfest i september, de kommende skolebørn går Lucia i december - både i Elverdammen og på Daghjemmet Christianehøj, og en af de sidste dage, inden jul holder vi juletræsfest for børn, og hvis vi er heldige kommer julemanden forbi.
Fokus på sproget.
Hos os arbejder vi på at alle børn bliver sprogligt udfordret, og at alle børn føler sig som en del af fællesskabet. Dette gør vi blandt andet via historiefortælling, læsning af bøger/dialogisk læsning, at synge, periodens rim og remse, visualisering af bogstaver og tal.